Strona główna  
21.04.2018.
 
Zioła w kuchni (1)
Redaktor: Jolanta Miklar   
03.04.2018.
    Odkąd człowiek ujarzmił ogień, stworzył pierwsze naczynia, zaczął traktować pokarm nie tylko jako konieczność do przeżycia, ale pewne źródło przyjemności, żywienie nabrało innego wymiaru. Nie chodziło już o zaspokojenie głodu i jak zdobyć pokarm, lecz jak go przyrządzić i podać. Odkrywano nowe techniki kulinarne, wprowadzano składniki często sprowadzane z odległych krajów. Wszystko po to, by dogodzić własnym kubkom smakowym. Wielki udział w rozwoju sztuki kulinarnej na całym świecie miały przyprawy, dzięki którym nawet najprostsze danie przechodziło metamorfozę, a kucharzenie urosło do rangi ważnego elementu kultury. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym powszechnie używanym roślinom przyprawowym, ich znaczeniu w nadawaniu potrawom smaku, a równocześnie ich działaniu zdrowotnemu.
ANYŻ. Pochodzi rejonu Morza Śródziemnego. Do Polski przybył w Średniowieczu, rozpropagowali go benedyktyni. Jest dodatkiem do ciast i słodyczy, także do żytniego chleba. Aromatyzuje się nim napoje alkoholowe. Świetnie komponuje się z rybami i drobiem, pasuje do dań warzywnych. Działa wiatropędnie, reguluje trawienie, pobudza apetyt.
Czytaj
 
Zioła w chorobach układu krążenia
Redaktor: lek.med. Krzysztof Błecha   
03.04.2018.
    Czy poza lekami z apteki możemy w jakiś sposób wzmocnić  zdrowie układu sercowo-naczyniowego? Nieustanny rozwój nauki sprawia, iż mamy coraz więcej dowodów na to, że naturalne preparaty ziołowe mogą wspomagać leczenie chorób układu krążenia. Leki syntetyczne odgrywają kluczową rolę w leczeniu tych schorzeń, jednak zioła mogą stanowić cenne uzupełnienie terapii.
    Podstawowym surowcem zielarskim stosowanym w chorobach układu krążenia jest kwiatostan głogu. Zwiększa on kurczliwość, a przez to siłę mięśnia sercowego, poprawia jego ukrwienie. Ponadto poprawia przewodnictwo elektryczne w mięśniu sercowym, a także przyspiesza jego rytm jeżeli akcja serca jest zwolniona. Może być stosowany łącznie z preparatami syntetycznymi.
  
Czytaj
 
Leczenie zatok
Redaktor: lek.med. Urszula Gołaszewska   
03.04.2018.
    Zatoki oboczne nosa są to przestrzenie powietrzne położone w twarzoczaszce,  łączące się z jamą nosową, występujące symetrycznie jako zatoki: szczękowe, sitowe, czołowe i klinowe. Błona śluzowa wyścielająca jamy nosowe przechodzi na zatoki i wrasta w kość. Jaka jest rola zatok obocznych nosa tego jeszcze medycyna ostatecznie nie odkryła. Od dziesiątków lat za to wiadomo, że jeśli w organizmie zawodzą  podstawowe systemy wydalnicze, czyli układ pokarmowy, oddechowy i moczowy, wówczas śluzy i złogi, których organizm nie potrafi wydalić, gromadzą się w przestrzeniach pustych zatok, powodując ich stan zapalny, a w konsekwencji pogorszenie ogólnego stanu zdrowia.
    Nagromadzona wydzielina w przestrzeniach zatok stanowi dobre podłoże do rozwoju infekcji. W zależności od sezonu infekcyjnego i kondycji zdrowotnej organizmu, mogą to być infekcje wirusowe, bakteryjne, grzybicze lub alergiczne.
  
Zmieniony ( 03.04.2018. )
Czytaj
 
Medycyna świętej Hildegardy Zapominanie, demencja czy choroba Alzheimera?
Redaktor: Bożena Ciosek   
03.04.2018.
    Mózg – najcenniejszy skarb naszej świadomości, nasza tożsamość. Używany na co dzień jest jakże bardzo niedoceniany. Przyzwyczajamy się do tego, że funkcjonuje, że wszystko gra – pamiętamy, zapamiętujemy, komunikujemy się z otoczeniem, odpowiadamy logicznie na pytania, sami zadajemy sensowne pytania, udzielamy mniej lub bardziej sensownych odpowiedzi. Nie myślimy o tym, że któregoś dnia ta podstawowa umiejętność może doznać zaburzenia. Nagle któregoś dnia zauważamy, że brakuje nam słów, że nie pamiętamy czego szukaliśmy, zapominamy o umówionych spotkaniach i nie potrafimy żyć bez kalendarza. To prawda, że niejednokrotnie wynika to z ogromu codziennych obowiązków, lecz coraz częściej po prostu nie możemy zapamiętać rozkładu dnia. Również idąc po zakupy, nie polegamy już na własnej pamięci.(…)


Zmieniony ( 03.04.2018. )
Czytaj
 
Ćwiczenia odstresowujące
Redaktor: Henryk W. Szczepański   
03.04.2018.
     Stres może negatywnie wpływać na sprawność fizyczną. Badacze potwierdzają, że u ludzi, których mózg jest regularnie atakowany hormonami stresu, wydajność spada do 40 %.
Ćwiczenie rozładowujące napięcia emocjonalne
     Wyznacz sobie odcinek drogi, który zazwyczaj pokonujesz w 15 minut. W chwilach silnego wzburzenia emocjonalnego, stresu, natłoku zadań z jakimi nie umiesz sobie poradzić, poświęć na pokonanie tej trasy 30 minut. W czasie spaceru zwracaj uwagę na otaczający cię świat, na przyrodę. W terenie zabudowanym przyglądaj się budynkom, chodnikowi itp. Pamiętaj, aby w trakcie spaceru spokojnie, głęboko oddychać. Już po 10 minutach poczujesz uspokojenie myśli, mięśnie się rozluźnią. Nie przerywaj ćwiczenia nawet, gdy będzie ci się wydawać, że zaczyna cię nudzić.

Czytaj
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk