16.07.2020.
 
Praca dla zdrowia PDF Drukuj Email
Redaktor: lek.med. Tomasz Nocuń   
02.10.2018.
    Praca ma głęboką wartość. Jest naturalnym i niezbędnym bodźcem dla zdrowia oraz życia człowieka. Jest źródłem utrzymania dla jednostki oraz rodziny, źródłem dobrobytu społeczeństwa. Ożywia i pobudza człowieka, podtrzymuje jego siły. Dzięki pracy możemy wykorzystywać, rozwijać swoje umiejętności, a także zainteresowania. W trakcie pracy uczymy się, równocześnie zdobywamy doświadczenie. Uczestnicząc w realizacji wspólnego celu, możemy przezwyciężyć swój egocentryzm.
    Praca powinna być źródłem zadowolenia, również satysfakcji dla człowieka. Umożliwia zaspokojenie naturalnej potrzeby utrzymywania kontaktów społecznych. Dzięki pracy możemy zdobyć szacunek i uznanie. Chcemy zwykle, by nasza praca była społecznie przydatna. Każde zadanie powinno się wykonywać dokładnie, w skupieniu, jako formę kontemplacji. W miejscu pracy należy zachować czystość, ład i porządek. Brak takiej czystości na stanowisku pracy lub nieład, wpływają na jakość naszego życia.
    Człowiek powinien mieć zawsze wolny wybór pracy, aktywności i ekspresji. Wykonywanie pracy powinno nam umożliwiać jej harmonijne łączenie z życiem społecznym oraz prywatnym. Każda praca powinna służyć dobru człowieka, społeczeństwa, równocześnie środowisku naturalnemu. Wykonujący pracę powinien mieć stworzoną możliwość wykazania się twórczością.(…)
    Praca zawodowa może niekiedy stwarzać zagrożenie dla naszego zdrowia. Szkodliwe czynniki takie, jak hałas, drgania, pole elektromagnetyczne, pyły, jednostronne przeciążanie mięśni czy narządów zmysłu, np. wzroku, mogą znacznie pogorszyć nasze zdrowie. (…)
            Więcej w numerze 47 Porad na zdrowie
                                lek. med. Tomasz Nocuń

Zmieniony ( 07.01.2019. )
 
Grzybowe przepisy PDF Drukuj Email
Redaktor: Małgorzata Barnaś   
02.10.2018.
   Mówi się, że grzyby mają tylko wartości smakowe, tymczasem jest inaczej -  mają sporo wartości odżywczych. Są niskokaloryczne lecz ciężkostrawne za sprawą chityny, której nie rozpuszczają kwasy żołądkowe. Zawierają sole mineralne - zależnie od ściółki leśnej, także witaminy: A (najwięcej kurki), B1 i B2, A, D, E, K. Są ponadto źródłem białka, które nasz organizm przyswaja częściowo. Najwięcej tego strawnego mają prawdziwki, pieczarki i młode purchawki. Te dary lasu są poważnym źródłem soli mineralnych jak: potas, fosfor, mangan, żelazo, miedź. Do substancji z grupy głównych składników odżywczych i smakowo-zapachowych należą też wielocukry, glikoproteiny i terpenoidy. Grzyby mają właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwpasożytnicze, regulujące ciśnienie krwi, zapobiegające chorobom serca i układu krwionośnego, obniżające poziom cholesterolu i lipidów, immunomodulujące, tonizujące dla układu nerwowego, przeciwastmatyczne (…)
Podajemy kilka sprawdzonych przepisów na grzybowe potrawy i przetwory, jakie warto spożywać nie tylko jesienią. Jeśli nawet te dania nie mają większego znaczenia zdrowotnego, na pewno będą smaczne.
Rizotto rydzowe
1 / 2 szklanki ryżu ugotować na sypko. Oczyścić 1/ 2 kg rydzów i usmażyć na maśle. Oddzielnie usmażyć pokrojoną cebulę. Wymieszać składniki, wyłożyć na półmisek, posypać tartym ostrym żółtym serem i zapiec w piekarniku.
Gulasz z maślaków
Oczyścić i obrać ze skórek 1 kg maślaków. Po opłukaniu pokroić na połówki, ćwiartki i grube paski. Obgotować w posolonej wodzie. W rondlu rozpuścić smalec, słoninę lub masło, dodać 1 lub 2 pokrojone cebule, wrzucić odcedzone grzyby. Doprawić solą, pieprzem i dusić przez chwilę. Zalać grzyby szklanką śmietany zmieszaną z 1 - 2 łyżkami mąki i dusić. Gulaszem można polać ziemniaki, kluski śląskie lub kaszę.
Pasta grzybowa (do pizzy, zapiekanek)
1,5 kg grzybów, np. opieńki, 1 / 2 kg cebuli, 1/ 2 kg marchwi, 0,5 l oleju, mały koncentrat pomidorowy, sól, pieprz, Vegeta natur, ziele angielskie, liść laurowy.
Grzyby podgotować kilka minut i zemleć przez maszynkę.(…)
        Więcej w numerze 47 Porad na zdrowie
                            Oprac. Małgorzata Barnaś                             
Zmieniony ( 07.01.2019. )
 
Niezbędnik zielarza. Jaki podręczny sprzęt PDF Drukuj Email
Redaktor: Katarzyna Głos   
02.10.2018.
    Jak do każdej pracy, tak i do przetwórstwa ziół trzeba się odpowiednio przygotować, dlatego informacje o cechach charakterystycznych, występowaniu, o działaniu i zastosowaniu roślin, najlepiej zdobyć jeszcze przed zbiorem. Poza wiedzą ważny jest sprzęt. Nie musi być oczywiście żaden specjalistyczny. Zielarz amator najczęściej używa to, co ma w domu, chociaż czasami nawet nie wie, że domowy sprzęt może być mu pomocny w zielarstwie. Poniżej zamieszczam trochę podpowiedzi, co możemy wykorzystać w naszej praktyce zielarskiej.
Zbiór i suszenie
    Wiadomym jest, że materiał zielarski powinno się zbierać do przewiewnych opakowań. W przypadku delikatnych surowców, lekkich, takich jak kwiaty czy drobne ziela, dobrze jest używać koszy wiklinowych, łubianek. Bardziej trwałe surowce (korzenie, twarde owoce) możemy zbierać do plastikowych wiaderek lub tekturowych pudełek. Modne ostatnio płócienne torby na zakupy też będą dobrym wyjściem, ponieważ są lekkie i nie zajmują dużo miejsca. Zawsze można taką mieć przy sobie, bo nigdy nie wiadomo, kiedy w terenie natkniemy się na interesujące nas zioła. Cennym rozwiązaniem są kosze biodrowe, dostępne w sklepach ogrodniczych, które przywiesza się do paska, dzięki czemu obie ręce są wolne. Przy odrobinie kreatywności taki kosz można wykonać samodzielnie. (…)
     Zarówno zioła świeże, jak i suche, będziemy wykorzystywać w różnych procesach przetwórczych jak: parzenie, gotowanie, macerowanie, ekstrakcję alkoholem. Przed przystąpieniem do tych czynności należy surowiec rozdrobnić. Tu z pomocą przychodzą różne sprzęty kuchenne. Młynek do kawy możemy zastosować do rozdrobnienia miękkich nasion czy wysuszonych owoców.  Twardsze surowce (nasiona, korzenie) rozdrobnimy w ręcznej maszynce do mielenia mięsa lub w malakserze. Do rozkruszania nasion przydatny będzie też moździerz kuchenny. Do rozdrabniania świeżych ziół możemy wykorzystać blender (…)
            Więcej w numerze 47 Porad na zdrowie
                                    Katarzyna Głos
Zmieniony ( 07.01.2019. )
 
Nalewka jeżynowa PDF Drukuj Email
Redaktor: dr Marek Ellnain   
02.10.2018.
    Jesień obdarza nas niezmierzonym dobrem świeżych owoców i warzyw. Dzikie jeżyny są jednymi z bardziej atrakcyjnych jesiennych owoców, świetnie nadających się do sporządzania przetworów (soki, dżemy, musy) oraz spożywania na surowo. Można z nich zrobić wspaniałą nalewkę, której delikatny smak wspaniale skomponuje się z ciastami, deserami. Jest obowiązkową pozycją w barku każdego amatora domowych trunków, a podana do kawy podczas rodzinnego spotkania z pewnością przysporzy nam uznania.
    Jeżyny, zwane są ostrężnicami, czernicami albo czarnymi malinami, w niektórych rejonach kraju mówi się na nie dziady albo drapaki. W Polsce mamy ponad 100 gatunków jeżyn (…) Owoce mają dużą wartość kulinarną. Są bardzo pożywne, mają też działanie lecznicze. Z uwagi na sporą zawartość antocyjanów, wywierają korzystny wpływ na mikrokrążenie gałki ocznej, uszczelniając drobne naczynia krwionośne, poprawiają wzrok. Działają też silnie przeciwutleniająco, zmiatając w organizmie człowieka wolne rodniki. Sok wyciśnięty ze świeżych jeżyn można podawać dzieciom i dorosłym jako wspomagający lek o działaniu napotnym i moczopędnym. Jest bogatym źródłem witaminy C. Jako surowiec leczniczy można wykorzystywać liście jeżyny. Po wysuszeniu nadają się do sporządzania naparów, korzystne działających w schorzeniach przewodu pokarmowego oraz biegunkach. Łagodzą bóle brzucha i wzdęcia, wspomagają leczenie chorób reumatycznych.
     Jeżyny na nalewkę muszą być w pełni dojrzałe. Zbiór najlepiej przeprowadzać w suchą i bezdeszczową pogodę. Zbierać owoce w oddaleniu od większych ośrodków miejskich i przemysłowych. Do przyrządzenia nalewki będziemy potrzebować ok. 1 kg dojrzałych, opłukanych, zdrowych jeżyn(…)
    Więcej w numerze 47 Porad na zdrowie
                                        dr Marek Ellnain

Od redakcji: Nasz współpracownik jest autorem książki „Nalewki z piwniczki farmaceuty” - zbioru praktycznych przepisów. Wydawnictwo „Gaj” przeznaczyło 10 egzemplarzy do rozlosowania wśród czytelników „Porad”, którzy opłacili prenumeratę na 2019 rok. Listę wylosowanych nazwisk podamy w następnym numerze.


Zmieniony ( 07.01.2019. )
 
Zagrożony wzrok ucznia PDF Drukuj Email
Redaktor: Anna Buczyńska   
02.10.2018.
    Jesień dla najmłodszych oznacza powrót do szkolnej ławki i kilka godzin wytężonej nauki każdego dnia, co stanowi duże wyzwanie dla wzroku. Oprócz skompletowania nowej wyprawki warto więc wybrać się z dzieckiem na profilaktyczne badanie wzroku, aby wykluczyć ewentualne nieprawidłowości. Jak się okazuje, odsetek nieskorygowanych wad wzroku wśród dzieci w wieku szkolnym wynosi aż 30%.
    Uczniowie z nieleczonymi zaburzeniami wzroku mają gorsze wyniki w nauce, ponieważ wada często utrudnia im pisanie i czytanie. W rezultacie dziecko potrzebuje więcej czasu na rozwiązanie zadań, nie nadąża za resztą klasy, co zwykle potęguje stres i niechęć do nauki. (…)
    Zwłaszcza w dobie gadżetów elektronicznych ważne, aby rodzice kontrolowali czas spędzany przez dziecko przed komputerem, podobnie z komórką. Okuliści alarmują: coraz więcej dzieci w wieku szkolnym skarży się na bóle głowy i zmęczenie oczu spowodowane zbyt długim korzystaniem z tabletu i smartfonu. Uczniowie trafiają do gabinetu z problemem nasilonej krótkowzroczności i skurczu akomodacyjnego, czyli sytuacji, gdy oko przystosowane do ciągłego patrzenia z bardzo bliska np. na ekran telefonu, nie potrafi szybko dostosować się do patrzenia w dal.(…)
    W profilaktyce narządu wzroku dziecka ni mniej istotna jest prawidłowa dieta. Do jadłospisu najmłodszych koniecznie należy włączyć produkty zawierające dużą ilość luteiny i zeaksantyny, które chronią siatkówkę oka przed poważnymi schorzeniami i szkodliwym promieniowaniem. Największą ilość luteiny znajdziemy w ciemnozielonych warzywach liściastych - kapuście włoskiej, szpinaku, jarmużu, pietruszce i szczypiorku. Najlepszym źródłem zeaksantyny są kukurydza, groszek i szpinak. Bardzo ważna dla oczu najmłodszych jest również witamina A, której niedobór grozi wystąpieniem kurzej ślepoty i zespołu „suchego oka”. (…)
            Więcej w numerze 47 Porad na zdrowie
                            Anna Buczyńska
                             Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
Zmieniony ( 07.01.2019. )
 
««  start « poprz. 1 2 3 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 10 - 18 z 19
Pierwsze strony
Reklama
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk