23.09.2017.
 
Brzozowe dary PDF Drukuj Email
Redaktor: mgr farm. Joanna Typek   
01.04.2014.
        Zanim pojawią się liście brzozy, możemy „wyczarować” je sami. Wystarczy zerwać kilka gałązek, wstawiamy je do wody i ustawiamy w ciepłym miejscu, najlepiej w najbliższym otoczeniu: na biurku, przy łóżku, w kuchni. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby udekorować nimi cały dom. Młode gałązki brzóz doskonale jonizują ujemnie powietrze, umieszczone w sypialni wpływają korzystnie na sen i pozwalają przezwyciężać wiosenne zmęczenie organizmu. Ustawione w pobliżu komputera czy telewizora, neutralizują szkodliwe promieniowanie tych urządzeń. 
Brzozowe pączki
       Oprócz gałązek, z wiosennych wypraw możemy przynieść pączki. Ich zbiór zalecany jest już pod koniec zimy lub na początku wiosny. Prawidłowo wysuszone mają zapach balsamiczno-żywiczny. Z pączków można przygotować herbatkę o właściwościach moczopędnych, oczyszczająco-relaksującą kąpiel oraz nalewkę do przemywania świeżych ran.(…)
      Brzozowy sok.  Aby go pozyskać z brzozy, należy wczesną wiosną (od mniej więcej połowy marca do połowy kwietnia) w korze zrobić nacięcia o kształcie litery V. W nacięciu umieszczamy patyczek lub rurkę doprowadzającą sok do przymocowanej do drzewa butelki. Świeży sok zebrany z pnia zalecany jest w przewlekłych schorzeniach nerek i pęcherza moczowego. Przechowujemy go maksymalnie 4-5 dni w lodówce, stosując od 1/3 do 1/2 szklanki, 3 razy dziennie. Zewnętrznie można go używać do wybielenia skóry, a nawet przeciw piegom. Zalecany jest przede wszystkim jako środek odtruwający (…)
    
Zmieniony ( 07.07.2014. )
Czytaj
 
Dbajmy o kręgosłup PDF Drukuj Email
Redaktor: Henryk Witold Szczepański   
01.04.2014.
    Ponad 80 % współczesnego społeczeństwa w mniejszym lub większym stopniu odczuwa dolegliwości związane z funkcjonowaniem kręgosłupa. Uskarżają się na nie ludzie w każdym wieku. Coraz częściej rodzice szukają pomocy dla dzieci uskarżających się na bóle pleców. Dolegliwości te wynikają ze stylu życia i zaniedbań jakie z wiekiem kumulują się, a po pewnym czasie wywołują ostry ból, usztywnienia lub blokady tak mocne, że trudno funkcjonować normalnie. 
      Dolegliwości kręgosłupa są przede wszystkim spowodowane przeciążeniami – zarówno w młodym wieku jak i w dojrzałym życiu, szczególnie dźwiganiem ponad siły. U niektórych młodych często wynika to z przesadnej dbałości o rzeźbę mięśni i forsowanie się na siłowni przy braku ćwiczeń rozciągających mięśnie i ścięgna przykręgosłupowe. Dorośli szkodzą kręgosłupom, dźwigając ciężary lub pracując wiele godzin w niezmiennej pozycji.  (…)
      Głośne trzaski i  ograniczenie ruchliwości głowy, brak pełnego jej skrętu o 90 stopni w obie strony świadczy o wysunięciu się ze swoich łożysk główek stawów międzykręgowych. Wysunięcie to prowadzi do dyskopatii (przepukliny jądra miażdżystego) i zwyrodnień stawów międzykręgowych. 
      Stawy międzykręgowe są najsztywniejszą, najtrwalszą podporą podtrzymującą wyższe segmenty kręgosłupa. Po wysunięciu się stawu, przez pewien czas podtrzymywanie przejmą mięśnie i wiązadła międzykręgowe. Z biegiem czasu ulegają przemęczeniu, sygnalizując to bólem, aż wreszcie przestają podtrzymywać obciążające je segmenty i następuje zwiększony nacisk na dysk. Może to w niedługim czasie doprowadzić do wysunięcia się jądra miażdżystego i ucisku korzeni nerwowych lub worka oponowego osłaniającego rdzeń kręgowy. Wysunięcie dysku powoduje z reguły powstanie stanu zapalnego uciśniętego nerwu. Dyskopatia jest na szczęście przypadkiem stosunkowo rzadkim. Najczęstszą przyczyną bólu są tzw. małe uszkodzenia międzykręgowe. 


Zmieniony ( 07.07.2014. )
Czytaj
 
Leczmy się sami PDF Drukuj Email
Redaktor: Jolanta Miklar   
01.04.2014.
    Prawdę, że żywność ma decydujący wpływ na zdrowie człowieka uświadamiamy sobie coraz częściej. Ma to związek ze stale pogarszającym się stanem zdrowotnym naszego społeczeństwa: lawiną chorób układu krążenia, nowotworów, cukrzycy, alergii, itd. Aby temu skutecznie zapobiegać, najpierw trzeba znaleźć przyczynę, a tę upatruje się przede wszystkim w radykalnej zmianie naszych nawyków żywieniowych. Dzisiaj charakterystyczne jest tzw. żywienie nadmiarowo-niedoborowe, to znaczy spożywanie nadmiernej ilości pożywienia o małej wartości odżywczej. Okazuje się, że większość tego, co najczęściej jadamy wcale nie służy zdrowiu. Zazwyczaj jedynym kryterium jakie stosujemy w doborze potraw jest smak i ilość. No i oczywiście w mediach wszechobecna reklama promująca na przemian produkty typu  fast food  oraz leki łagodzące skutki niezdrowego żywienia. Zużywanie substancji odżywczych najpierw odbije się niekorzystnie na zdrowotności uzębienia. Daje się to zaobserwować już u małych dzieci. Pierwsze oznaki próchnicy  u trzylatków nie są rzadkością. Potem przeniesie na inne układy - krążenia, trawienny, oddechowy, kostny. Aż w końcu także dotknie naszej sfery duchowej.
       Jednym z tych, którzy te szkodliwe procesy bacznie obserwowali i opisywali, był amerykański stomatolog Weston A. Price, żyjący na przełomie XIX i XX wieku. Prowadząc swój gabinet dentystyczny zauważył, że wielu jego pacjentów nie tylko miało bardzo zepsute zęby, ale równocześnie borykało się z innymi poważnymi problemami zdrowotnymi, także natury psychicznej. Już wtedy przypuszczał, że taki stan rzeczy może mieć związek z nieodpowiednim sposobem żywienia. Największe w tym znaczenie mają: białe pieczywo, słodycze, konserwy, margaryna - dominujące w tamtych czasach w USA. (…)                                                                     
  
Zmieniony ( 27.08.2014. )
Czytaj
 
Miażdżyca - niebezpieczną anomalią PDF Drukuj Email
Redaktor: dr Jacek Roik   
01.04.2014.
     Miażdżyca jest chorobą tętnic dużego i średniego kalibru, polega na odkładaniu się w ich błonie wewnętrznej lipidów, włóknika, opolisacharydów i soli wapnia oraz na rozroście tkanki łącznej. W konsekwencji prowadzi do zwężenia lub zamknięcia światła naczynia, także może być powodem tworzenia się zakrzepów wewnątrznaczyniowych prowadzących do zamknięcia przepływu krwi przez tętnice. W przypadku serca jest to równoznaczne z wystąpieniem zawału. Gdy światło tętnic wieńcowych jest jeszcze droż¬ne, tylko uległo zwężeniu, mniej krwi dopływa do mięśnia sercowego, tym samym maleją dostawy tlenu. Wtedy mówimy, że mięsień sercowy jest niedotleniony. Taki stan rodzi ból występujący przy wysiłku fizycznym, przy zwiększonym zapotrzebowaniu na tlen. 
     Czasem wystarcza odpoczynek, aby przywrócić równowagę tlenową. Ból mija. W bardziej zaawansowanych stanach zwężenia na¬czyń wieńcowych na tle miażdżycowym odpoczynek nie wystarcza, Potrzebna wtedy jest nitrogliceryna - szybko działający lek powodujący rozszerzenie naczyń wieńcowych. Do najniebezpieczniejszej sytuacji dochodzi wtedy, gdy tętnica wieńcowa zostanie zaczopowana przez zakrzep, czyli wtedy, gdy na drodze przepływu krwi pojawi się przeszkoda nie do pokonania. 
      Do tej pory ogłoszono różne teorie powstawania miażdżycy. Teoria infiltracyjna zakłada, że tłuszcze, a głównie cholesterol i kwasy tłuszczowe krążące we krwi wnikają do ściany tętnicy wywołując w niej odczyn zapalny i zmiany przerostowe objawiające się ostatecznie jako blaszka miażdżycowa. 


Zmieniony ( 07.07.2014. )
Czytaj
 
Zdrowy sen PDF Drukuj Email
Redaktor: lek.med. Tomasz Nocuń   
01.04.2014.
     
    Sen ma podstawowe znaczenie dla zdrowia i zachowania młodości. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jedna nieprzespana noc obniża sprawność psychofizyczną. Podczas snu komórki mózgowe oczyszczają się z toksycznych produktów zmęczenia. Komórki kory mózgowej nie pracują, działają tylko ośrodki podkorowe kierujące czynnościami autonomicznymi. Przemiana materii słabnie, spada temperatura ciała, maleje ciśnienie krwi, zwalnia się akcja serca. W czasie snu następuje wzmocnienie procesów samolecznia i regeneracja uszkodzonych struktur organizmu. W tym czasie nie jemy, więc nie obciążamy przewodu pokarmowego pracą. Jego odpoczynek umożliwia skoncentrowanie energii organizmu na regeneracji. Sen jest najpełniejszym wypoczynkiem dla ciała i umysłu, jest całkowitym fizycznym relaksem.
      Sen dzieli się na dwie fazy. Pierwsza, o wolnych ruchach gałek ocznych (NREM), to sen głęboki lub wolnofalowy. W tej fazie pojawiają się fale A aktywności fizycznej mózgu. Druga faza to sen o szybkich ruchach gałek ocznych (REM) - sen płytki, paradoksalny. Wtedy następuje całkowite rozluźnienie mięśni, występują marzenia senne. Sen zaczyna się fazą NREM trwającą 80 - 100 minut, po niej następuje faza REM ok. 15 minut. U dorosłych ten cykl powtarza się 4 - 5 krotnie w czasie snu. 

Zmieniony ( 07.07.2014. )
Czytaj
 
««  start « poprz. 1 2 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 9 z 16
Pierwsze strony
Reklama
Advertisement
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk