23.09.2017.
 
Szanujmy chwasty PDF Drukuj Email
Redaktor: lek.med. Tomasz Nocuń   
01.04.2015.
    Tym razem parę słów o przydomowych ogrodach i o chwastach. Często ktoś ma działkę na wsi lub w lesie, bądź w pobliżu naturalnych zbiorników wodnych. Każde z takich miejsc na właściwą sobie naturalną roślinność, idealnie dostosowaną do siedliska w jakim rośnie, a ta przez właścicieli ogrodów często jest traktowana jako chwasty. Roślinność naturalnie rosnąca jest karczowana i niszczona pestycydami. W miejsce rosnących dziko roślin, często jest wprowadzana jednogatunkowa uprawa trawy. Namawiam czytelników do zmiany podejścia do przydomowego ogrodu. Zamiast tępić dzikie rośliny, radzę przyjrzeć się im dokładnie i włączyć do ogrodu.
          Kosą taniej i zdrowiej
    Używanie kosiarki powoduje hałas wprowadzający dysharmonię w naturalnym środowisku. Może być nieprzyjemny dla sąsiadów, którzy w tym czasie wypoczywają. My kosząc, wdychamy trujące spaliny i niepotrzebnie zużywamy paliwo, przyczyniając się do globalnego ocieplenia. A nie po to przecież przychodzimy do domu po ciężkim dniu pracy, żeby słuchać hałasu kosiarki i truć się spalinami. (…)
       Potrzebne i pożyteczne
    Roślinność naturalna, czyli m.in. chwasty, pełnią wiele pożytecznych ról. Są naturalnymi pionierami.     
      
Zmieniony ( 09.07.2015. )
Czytaj
 
Sauna nie dla każdego PDF Drukuj Email
Redaktor: Krzysztof Kamiński   
01.04.2015.

Rozmowa z lek .med. Urszulą Gołaszewską z Iwonicza-Zdroju, specjalistą balneologii i medycyny fizykalnej

Wiele osób korzysta z sauny, a nie każdy wie, kiedy wolno z niej korzystać. Chciałbym usłyszeć zdanie lekarza?
    - W saunie wykorzystujemy oddziaływanie bodźca termicznego na organizm, co powoduje  wzmożone pocenie się, w konsekwencji oczyszczanie i regenerację organizmu. Proces ten wspomaga funkcje układu pokarmowego i moczowego, usuwa z tkanek zalegające złogi. To zabieg bardzo korzystny, ale przeciwwskazany w niektórych stanach chorobowych. Dlatego powinno się korzystać z niego umiejętnie, a w przypadku chorych - najlepiej po konsultacji z lekarzem.
Zacznijmy od tego, jakie są rodzaje sauny?
     -  Ze względu na temperaturę i wilgotność rozróżniamy różne rodzaje saun: Pierwsza to sucha tzw. fińska lub szwedzka - o najwyższej temperaturze 80 - 120 °C i niskiej wilgotności: 10-15 %.  Przebywamy w niej 10 - 12 minut, po czym następuje ochładzanie i powtórzenie cyklu 2 do 3 razy. Sauna sucha jest najbardziej obciążająca dla układu krążenia, wskazane jest korzystania z niej nie częściej niż raz w tygodniu, najlepiej w godzinach popołudniowych. Druga to sauna mokra (…)
Na czym polega dobroczynne działanie sauny?
    -  Mówiąc popularnie: sauna hartuje i zwiększa odporność organizmu. Podczas przebywania w niej temperatura ciała wzrasta do 40 ° C. Powoduje to przyspieszenie przemiany materii, rozszerza ujścia gruczołów potowych i łojowych, usprawnia ich funkcje. Sauna ułatwia usuwanie toksyn z organizmu.      

Zmieniony ( 09.07.2015. )
Czytaj
 
Lek z dna morza PDF Drukuj Email
Redaktor: Krzysztof Kamiński   
01.04.2015.

    Wraz z upływem lat, człowiek często odczuwa dolegliwości stawowe. Wtedy każdy ruch staje się trudny i bolesny, a częste zażywanie środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych daje skutki uboczne. Czy są w takim razie inne sposoby łagodzenia tych dolegliwości i przywrócenia sprawności stawów? Owszem, okazał się nim ekstrakt z nowozelandzkiej małży zielonej (omułka zielonowargowego) jako alternatywa dla stosowanych najczęściej leków. Likwiduje obrzęk, stany zapalne i uśmierza ból, a przy tym jest całkowicie nieszkodliwy.
              Zapalenia, choroba zwyrodnieniowa  
    W ludzkim organizmie pracują łącznie 143 stawy, umożliwiające ruch. Każdy staw składa się z powierzchni stawowych poruszających się względem siebie. Ocierające się powierzchnie kości pokrywa chrząstka, której celem jest wchłanianie i oddawanie wody. Obumarcie komórek chrząstki powoduje zanik substancji międzykomórkowej stawów, z tego powodu chrząstka traci swoją sprawność, elastyczność, w końcu następuje jej zanik. W tzw. szczelinie stawowej między chrząstkami znajduje się maź stawowa, utrzymująca ruchomość stawu. Zawiera składniki odżywcze do odbudowy chrząstki oraz usuwa szkodliwe substancje. (…)

Zmieniony ( 09.07.2015. )
Czytaj
 
Leki naturalne przeciw pasożytom jelitowym PDF Drukuj Email
Redaktor: lek.med. Krzysztof Błecha   
01.04.2015.
    Surowce zielarskie od wieków były stosowane w celu usuwania pasożytów jelitowych z organizmu ludzkiego. Dowody na ich efektywność w tej terapii przyniosła nauka. Popularność ziołolecznictwa w terapii robaczyc jest związana z jego skutecznością i bezpieczeństwem stosowania. Umożliwia to profilaktykę z zastosowaniem ziół. Surowce naturalne poza działaniem przeciwrobacznym, łagodzą zaburzenia funkcji przewodu pokarmowego wynikłe z obecności pasożytów jelitowych.
Wybrane surowce:
1.    Owocnia (łupina) orzecha włoskiego (Juglans regia) jest surowcem zielarskim z dużą zawartości garbników (do 25%). Dlatego jest jednym z najpopularniejszych składników mieszanek ziołowych eliminujących z organizmu robaki obłe, np. glista ludzka, owsik. Liście i owocnia orzecha włoskiego wykazują szeroki zakres działania leczniczego. Mają m.in. silne właściwości bakteriobójcze zwalczają wiele bakterii, zwłaszcza gronkowców, paciorkowców, pałeczek czerwonki bakteryjnej i duru brzusznego oraz ich mutantów antybiotykoopornych.
Zmieniony ( 09.07.2015. )
Czytaj
 
Wiosna w kuchni PDF Drukuj Email
Redaktor: dr Jacek Roik   
01.04.2015.
    O tej porze roku przyroda budzi się do życia, a organizm człowieka sygnalizuje różne dolegliwości. Jesteśmy osłabieni, bardziej skłonni do przeziębień, odczuwamy ból w stawach kończyn i w kręgosłupie, może wystąpić krwawienie z dziąseł – samoistnie lub w czasie mycia zębów. Zdarza się, że gorzej widzimy o zmroku. Jak zatem żywić się wiosną, aby czuć się dobrze oraz mieć energię do pracy i nauki w szkole?
    Warzywa i owoce są jedyną grupą produktów zawierających witaminę C i prowitaminy A, których niedobór organizm odczuwa szczególnie dotkliwie właśnie na wiosnę. Ważnym i zawsze dostępnym źródłem witaminy C są wszystkie warzywa kapustne, a więc kapusta biała, włoska, czerwona, brukselka, także kalafiory, brokuły, papryka; wszystkie zieleniny jak szczypiorek, koperek, natka pietruszki. Bogatym źródłem karotenu czyli prowitaminy A jest - zawsze dostępna – marchew, także sałata, szpinak, zielony groszek, fasolka szparagowa, zielona pietruszka.
    Zaznaczam, że warzywa przy swoich walorach odżywczych i smakowych są niskoenergetyczne. Nie tuczą! Ale na wiosnę wartość odżywcza warzyw i owoców jest obniżona.(…)
                                             Więcej w numerze 33 Porad na zdrowie  
                                                                                           Jack Roik
                                                                                   www.roik.pl ,  Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć               
Zmieniony ( 09.07.2015. )
 
««  start « poprz. 1 2 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 9 z 18
Pierwsze strony
Reklama
Advertisement
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk