16.07.2020.
 
Jedzmy jabłka PDF Drukuj Email
Redaktor: Krzysztof Kamiński   
03.07.2013.
   Te nasze, najbardziej chyba pospolite owoce mają znakomite właściwości odżywcze i lecznicze. Aż dziwne, że lekarze zamiast tabletek nie przepisują jabłek. Udowodniono, że mogą one pomóc w pokonywaniu takich chorób jak: anemia, artretyzm, osłabienie, niedobór minerałów, niestrawność, zaparcia, infekcje jelit, opryszczka, nadciśnienie tętnicze, reumatyzm, schorzenia wątroby. Jabłkowa dieta reguluje pracę żołądka, usuwa toksyny - w tym metale ciężkie - z organizmu, sprzyja odchudzaniu, likwiduje zły cholesterol, poprawia cerę, wzmacnia włosy i paznokcie.  
                                             DO  WYBORU  DO  KOLORU 
     W Polsce znanych jest około 90 odmian jabłek, jednak większość tych starych, tradycyjnych, rzadko już widuje się w sadach. Najczęściej spotykamy około dwudziestu. Są też odmiany lokalne, mało znane, nawet nieopisane w fachowej literaturze. Każda z kilkudziesięciu, mniej lub bardziej dziś popularnych odmian, ma różne cechy zewnętrzne, także smakowe i dotyczące zastosowania. Przypomnijmy niektóre ze starych spotykanych w Polsce: papierówka, złota reneta, szara reneta, reneta kulowa, boiken, ananas, antonówka, grochówka, podegrodzka, malinówka, złota szlachetna, kronselska, glogierówka, grafsztynek, kosztela, zorza, kantówka gdańska, landsberska, koksa pomarańczowa, gruchot, krótkonóżka królewska… O każdej warto wiedzieć do czego nadaje się najlepiej. Papierówka do spożycia na surowo, antonówka najbardziej nadaje się na soki, żeleźniak łatwo przetrwa zimę, cortland - najlepsze do pieczenia, do suszenia reneta, itp...
                                            WALORY  LECZNICZE
    Jabłka zawierają białko, tłuszcz, węglowodany, witaminy C, A, B, pektyny, błonnik, kwasy organiczne, składniki mineralne – w największej ilości żelazo, potas, miedź, fosfor. Powinno się te owoce zjadać w całości, ponieważ pestki zawierają jod oraz cenny dla zdrowia związek chemiczny: amigdalinę, zwaną witaminą B 17. Są przy tym niskokaloryczne, średnie jabłko dostarcza tylko 75 kcal. Witold Poprzęcki zwraca uwagę na to, by jabłek nie obierać, bo tuż pod skórką mają najwięcej witamin. Jeśli już ktoś je obrane, powinien skórkę drobno pokroić, wysuszyć i zaparzać z niej zdrowotną herbatkę. Dwie łyżki suszu zalać szklanką wrzątku i odstawić na kilkanaście minut. Pić przed snem. Taki napój jest pomocny przy przeziębieniach,. anginie, nieżycie oskrzeli, a z dodatkiem cytryny wzmacnia nerwy. Starta skórka pomarańczowa dodana do herbatki jabłkowej obniża ciśnienie krwi. Zbigniew Przybylak przekonywał, że nie ma lepszej „miotły dla jelit” niż jabłka. Usuwają z przewodu pokarmowego szkodliwe pozostałości i złogi. A oto inne ich zalety: zaspokajają głód, alkalizują organizm, zapobiegają odwodnieniu, nie powodują łaknienia - czyli służą odchudzaniu. Są kompletnym, wystarczającym pożywieniem – pod warunkiem że zjada się je z nasionkami i skórką. Naturalista dr Apolinary Tarnawski zalecał owocowe kuracje osobom, którym często „burczy w brzuchu”. (…) Więcej w numerze 26 Porad na zdrowie Krzysztof Kamiński
Zmieniony ( 13.12.2013. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Pierwsze strony
Reklama
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk