20.02.2020.
 
Bieganie - najlepsze ćwiczenie dla każdego PDF Drukuj Email
Redaktor: lek.med.Tomasz Nocuń   
06.10.2015.
    Bieganie, to po chodzeniu również naturalna i prosta forma ruchu, jaką możemy uprawiać w każdych warunkach. Najlepszym ćwiczeniem na rozwój wytrzymałości jest bieganie na długie dystanse, ale w sposób nieprzesadny, aby nie odczuć niedoboru tlenu. Najpożyteczniejsza jest umiarkowana aktywność fizyczna, dostosowana do indywidualnych możliwości każdego człowieka.
    Bieg powinien być spokojny tak, abyśmy mogli prowadzić swobodną rozmowę. Oddychanie jest najbardziej wydajne, gdy nasz puls nie przekracza 130 uderzeń na minutę. Wtedy nie dopuszczamy do niedoboru tlenu i nie męczymy się. Zachowujemy entuzjazm do ćwiczeń i traktujemy je jak zabawę. Tak możemy przebiec i przemaszerować komfortowym tempie nawet 100 km, robiąc niezbędne przerwy. Ćwicząc umiarkowanie, nie doprowadzimy do przemęczenia, przetrenowania, utraty entuzjazmu i wypalenia się. Takie ćwiczenia powinniśmy wykonywać z przyjemnością i traktować jako zabawę. Te, podczas których doświadczamy bólu, nie są dla nas dobre.
  Trenowanie biegów na długie dystanse powoduje wzrost wytrzymałości i objętości serca. Serce przerasta. Jeżeli masa ciała jest niska, nawet poniżej normy, wtedy nasz organizm ma większą możliwość do wysiłku wytrzymałosciowego.
Najbardziej wytrzymałe są osoby z powiększonym przez trening sercem, niską wagą ciała, niskim ciśnieniem i wolnym pulsem.    Im szybciej bije serce, tym mniej wydajne jest wypełnienie jego komór. Puls powyżej 160 na minutę sprawia, że jego praca jest coraz mniej ekonomiczna. Optymalne pobieranie tlenu przez serce zachodzi przy pulsie 130 na minutę. Wtedy możemy ćwiczyć godzinami i traktować trening jak zabawę. Nie powinniśmy przekraczać pulsu 150 na minutę. Puls 120 - 130 jest optymalny. Wytrzymałość zdobywamy przez bieganie na długich dystansach, ale z małą szybkością. (…)
    Najważniejsze w czasie biegania jest optymalne przyjmowanie tlenu. Powinno się biegać w stanie równowagi tlenowej. Nawet po wielu godzinach takiego wysiłku powinniśmy zachować entuzjazm i możliwość biegania szybciej. Powinno się biegać co najmniej 10 km dziennie(…)
                    Więcej w numerze 35 Porad na zdrowie
                            lek. med. Tomasz Nocuń 
Zmieniony ( 05.01.2016. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Pierwsze strony
Reklama
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk