Strona główna  
19.11.2017.
 
Cholesterol nie taki straszny PDF Drukuj Email
Redaktor: Krzysztof Kamiński   
06.10.2017.
    Oficjalnie medycyna twierdzi, że miażdżyca wynika z nagromadzenia cholesterolu w ścianach tętnic, dlatego trzeba obniżać jego poziom. A jak jest naprawdę?  W 2009 r. w „American Heart Journal” opublikowano wyniki obserwacji naukowych, podczas których w amerykańskich szpitalach przebadano 137 tys. pacjentów z zawałem serca. Prawie 3 / 4 z nich miało „normalny” poziom cholesterolu. W Framingham k. Harvardu od wielu lat prowadzone są badania na temat przyczyn chorób układu krążenia. Naukowcy udowodnili, że do głównych czynników zwiększających ryzyko tych chorób należy cukrzyca. Jako drugą przyczynę, w 1977 r. dodano cholesterol. Przy okazji naukowcy udowodnili ochronne działanie podwyższonego poziomu HDL.
   Od około 20. lat panuje tendencja obniżania poziomu cholesterolu. Najpierw normą było, gdy poziom cholesterolu całkowitego wynosił poniżej 300 mg/dl. Obecnie Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne ustaliło normę, że poziom cholesterolu LDL nie powinien przekraczać 115 mg/dl. Obniżenie normy oznacza, że przybyło osób leczących się statynami. A przecież ustalone wartości nie mają podstaw! W Annals of Internal Medicine opublikowano artykuł z przeglądem badań naukowych pokazujący, że normy te nie mają uzasadnienia. Dr Hanlan Krumholz, kardiolog z Uniwersytetu Yale twierdzi, że „należy przestać ustawiać ludziom poziom cholesterolu LDL, do jakiego mają dążyć”. „Jeśli masz zdrowe tętnice i serce, nie obchodzi mnie, jaki masz poziom LDL ani ciśnienie krwi” - uważa Jay Cohn, kardiolog z University of Minnesota w Minneapolis.
    Cholesterol nie jest więc najważniejszym zagrożeniem dla układu krążenia. Za to jest niezbędny dla organizmu - do budowy ścian komórkowych i produkcji hormonów, do tworzenia koenzymu Q10 – najsilniejszego antyoksydanta, również DHEA (dehydroepiandrosteronu), który ma działanie przeciwstarzeniowe. Bez niego niemożliwa byłaby komunikacja międzykomórkowa. (…)
    Profilaktyka chorób układu krążenia
•    Zastąpienie żywności przetworzonej, sztucznej, produktami pełnowartościowymi, świeżymi, jak najmniej przetwarzanymi, ekologicznymi.
•    Zwiększenie spożycia zdrowych tłuszczów: awokado, ryby, jaja, masło ekologiczne, olej rzepakowy ekologiczny tłoczony na zimno, oliwa z oliwek.
•    Dbałość o wskaźnik omega-3 / omega-6. Powinien wynosić minimum 1:1, a maksimum 1:5,
•    Ruch    
    Nie cholesterol, a homocysteina
    Zamiast martwić się wysokim cholesterolem, powinno się kontrolować poziom homocysteiny(…)
                                                   Więcej w numerze 43 Porad na zdrowie                                                       
 
                                                                                  oprac.Krzysztof Kamiński
   


    
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk