Strona główna arrow Szukaj  
20.10.2018.
 
Podstępne działanie reklam PDF Drukuj Email
Redaktor: Andrzej Karpiński   
02.10.2018.
    Głównym celem reklamy są pieniądze i władza, a środkami do ich zdobycia jest wszystko, co - niestety - stoi w sprzeczności z Dekalogiem.     Mówi się, że jesteśmy tym co jemy, zatem media są takie, jak ich pokarm, a pokarmem mediów jest reklama. W zależności od rodzaju mediów będzie ona tworzona w różnych celach, formie i treści. Reklama i media chcą nam podpowiadać jak żyć.
    Bożek JA. Współczesny świat nakłania do samorealizacji, samospełnienia i skupienia się na sobie. Popychanie do władzy, dominacji i bycia pierwszym w swoim środowisku, dążenie do sukcesu, sławy i pieniędzy. Nachalne zbieranie „lajków” na facebooku, a nawet kupowanie ich przez firmy i osoby publiczne dla zapewnienia sztucznej popularności. Sztuczne wpisy o sobie lub produktach na blogach lub grupach dyskusyjnych. Fałszywe konta i profile internetowe w celu pozorowania zainteresowania swoją aktywnością. Nieustanne skupienie się na fałszywym obrazie siebie. Reklamy krzyczą: rodzina będzie cię kochać, a znajomi szanować, tylko jako człowieka sukcesu i bogatego! Taka postawa popycha do pychy, egoizmu.
    Bożek KULT CIAŁA. Nasze ciało jest świątynią Boga. Każda forma ingerencji w nie, poprawianie, odmładzanie jest kwestionowaniem dzieła Stwórcy. Nieakceptacja procesu starzenia się stoi w sprzeczności z naturą. Reklama i media tworzą sztuczny kanon piękna i zmuszają do pogoni za nim. Żyjemy w czasach „obowiązku uprawiania sportu”, pokonywania barier wytrzymałości fizycznej. Oglądamy reklamy z obietnicą szybkiego schudnięcia. Wmawia się nam konieczność walki z piegami, łupieżem, potem, zmarszczkami, brzuchem, siwizną. Trwa nieustanna walka z wymyślanymi chorobami. W reklamach i serialach występują ludzie z „photoshopa”. To nie jest rzeczywistość!
    Bożek IDOL. Media i reklama nie pozwalają nam mieć własnych autorytetów. Już w dzieciństwie tworzą za nas przykłady, za jakimi majmy podążać. Aktorzy, sportowcy, politycy mają być wzorcem do naśladowania.
    Bożek SUKCESU. Media stosują techniki wytwarzania sztucznych potrzeb i pragnień, dążą do uzależnienia konsumenta. Dla reklamodawcy nie jest ważny nasz jednorazowy zakup, tylko uzależnienie, nałóg kupowania. Reklama często odnosi się do atawizmu, do odruchów pierwotnych. Tam zagnieżdża swoje przesłanie. Najbardziej zagrożone są dzieci i młodzież. (…)
    Bożek DOBRA NA POKAZ. Media i reklamy wymuszają pomaganie biednym i chorym. Nie jako naturalny akt dobroci serca, a nieprzemyślanego obowiązku odbywającego się w strachu przed odmową, oskarżeniem środowiska o brak serca. Pomaganie biednym jest kojarzone z dobrą kondycją finansową. Zdarza się eksponowanie dyplomów, potwierdzeń dobroczynności - w internecie, w gabinetach, w domach. Często jest to usprawiedliwianiem lub zagłuszaniem wyrzutów sumienia z powodu szkodliwej działalności. Np. koncerny chemiczne „po cichu” zatruwają rzeki, a raz w roku „głośno” ją sprzątają.(…)
        Więcej w numerze 47 Porad na zdrowie                                                    Andrzej Karpiński     
 
« poprzedni artykuł
Pierwsze strony
Reklama
Advertisement
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk