Strona główna  
20.10.2018.
 
Grzybowe przepisy PDF Drukuj Email
Redaktor: Małgorzata Barnaś   
02.10.2018.
   Mówi się, że grzyby mają tylko wartości smakowe, tymczasem jest inaczej -  mają sporo wartości odżywczych. Są niskokaloryczne lecz ciężkostrawne za sprawą chityny, której nie rozpuszczają kwasy żołądkowe. Zawierają sole mineralne - zależnie od ściółki leśnej, także witaminy: A (najwięcej kurki), B1 i B2, A, D, E, K. Są ponadto źródłem białka, które nasz organizm przyswaja częściowo. Najwięcej tego strawnego mają prawdziwki, pieczarki i młode purchawki. Te dary lasu są poważnym źródłem soli mineralnych jak: potas, fosfor, mangan, żelazo, miedź. Do substancji z grupy głównych składników odżywczych i smakowo-zapachowych należą też wielocukry, glikoproteiny i terpenoidy. Grzyby mają właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwpasożytnicze, regulujące ciśnienie krwi, zapobiegające chorobom serca i układu krwionośnego, obniżające poziom cholesterolu i lipidów, immunomodulujące, tonizujące dla układu nerwowego, przeciwastmatyczne (…)
Podajemy kilka sprawdzonych przepisów na grzybowe potrawy i przetwory, jakie warto spożywać nie tylko jesienią. Jeśli nawet te dania nie mają większego znaczenia zdrowotnego, na pewno będą smaczne.
Rizotto rydzowe
1 / 2 szklanki ryżu ugotować na sypko. Oczyścić 1/ 2 kg rydzów i usmażyć na maśle. Oddzielnie usmażyć pokrojoną cebulę. Wymieszać składniki, wyłożyć na półmisek, posypać tartym ostrym żółtym serem i zapiec w piekarniku.
Gulasz z maślaków
Oczyścić i obrać ze skórek 1 kg maślaków. Po opłukaniu pokroić na połówki, ćwiartki i grube paski. Obgotować w posolonej wodzie. W rondlu rozpuścić smalec, słoninę lub masło, dodać 1 lub 2 pokrojone cebule, wrzucić odcedzone grzyby. Doprawić solą, pieprzem i dusić przez chwilę. Zalać grzyby szklanką śmietany zmieszaną z 1 - 2 łyżkami mąki i dusić. Gulaszem można polać ziemniaki, kluski śląskie lub kaszę.
Pasta grzybowa (do pizzy, zapiekanek)
1,5 kg grzybów, np. opieńki, 1 / 2 kg cebuli, 1/ 2 kg marchwi, 0,5 l oleju, mały koncentrat pomidorowy, sól, pieprz, Vegeta natur, ziele angielskie, liść laurowy.
Grzyby podgotować kilka minut i zemleć przez maszynkę.(…)
        Więcej w numerze 47 Porad na zdrowie
                            Oprac. Małgorzata Barnaś                             
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk