20.02.2020.
 
Cholesterol w jajku PDF Drukuj Email
Redaktor: Magdalena Dykiel   
20.01.2020.
      Jajo to produkt pochodzenia zwierzęcego o najwyższych naturalnych walorach odżywczych i biologicznych, od tysiącleci jest obecny w diecie człowieka. Uważane jest za doskonałą żywność oferowaną przez naturę, należy do grupy produktów powszechnie dostępnych. Ze względu na wartości odżywczą, jaja powinny stanowić atrakcyjny produkt dla konsumentów w różnym wieku.
Spożycie jaj jest zróżnicowane w poszczególnych krajach, co może wynikać ze zwyczajów żywieniowych. Polacy spożywają ich około 160 rocznie. Dla porównania: Francuzi i Włosi zjadają ich średnio 215, Niemcy 235, Słowacy 212, liderem jest Meksyk ze średnią konsumpcją na poziomie 370 jaj na osobę rocznie. Przeliczając spożycie w ujęciu tygodniowym średnie spożycie w Europie wynosi 3,5 jajka tygodniowo. Najwięcej spożywa się w Danii (4,5 tygodniowo), najmniej w Serbii (mniej niż 1,5 jajka tygodniowo). W Polsce szacuje się nieco ponad 3.
       Wielu konsumentów zastanawia się, czy konsumpcja większej liczby jaj kurzych stwarza ryzyko dla zdrowia. Obawy takie pojawiały się od 1972 r. wskutek rozpowszechniania przez American Heart Association (Stowarzyszenie Kardiologów USA) oświadczenia o charakterze rekomendacji żywieniowej, że tygodniowo nie należy spożywać więcej niż 3 jaja. Zatem spór o wartość odżywczą jaja trwa już od dziesięcioleci.    Prawdopodobnie potrwa jeszcze długo, bowiem każda ze stron znajduje swoich zwolenników. Choć jajka (a właściwie żółtka) faktycznie zawierają cholesterol pokarmowy, to nie można jednoznacznie stwierdzić, że jest szkodliwy, co udowadnia dokładna analiza składu jajka.
          Stosunkowo duża zawartość cholesterolu w jaju jest poważnym problemem dla konsumentów, którzy uważają cholesterol za czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. W 2006 roku American Heart Association zrewidowało swoje wcześniejsze stanowisko i nie ogranicza aktualnie spożycia jaj w tygodniowej diecie. Ze względu na odkryte multifunkcjonale właściwości, jaja są dobrym źródłem bioaktywnych składników, zwanych też nutraceutykami. Dla człowieka mają one znaczenie żywieniowe oraz prozdrowotne. Te cechy zachowują wszystkie jaja kurze, niezależnie od sposobu ich pozyskania. American Heart Association (AHA) jak i Brytyjski Heart Association (BHA), propagując informacje dotyczące zdrowej diety nie odnoszą się do jaj, zalecają tylko, aby nie spożywać więcej niż 300 mg cholesterolu dziennie.(…)
Więcej w numerze 52 Porad na zdrowie
                                                                                                  Magdalena Dykiel

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Pierwsze strony
Reklama
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk