20.02.2020.
 
Wolne rodniki i przeciwutleniacze PDF Drukuj Email
Redaktor: Krzysztof Kamiński   
20.01.2020.

    Czym są i skąd biorą się wolne rodniki w naszym organizmie? Szkodliwe utleniacze (oksydanty) to przede wszystkim wolne rodniki powstające w każdym organizmie w wyniku procesów biochemicznych. Są to atomy będące produktami ubocznymi przemiany materii. Tworzą się również wskutek działania szkodliwych czynników takich, jak: zanieczyszczenie powietrza, dym tytoniowy, pestycydy, konserwanty i inne substancje chemiczne w żywności, nie mniejszy udział ma także stres.
    W niewielkich ilościach wolne rodniki (utleniacze) spełniają pożyteczną rolę w pracy komórek,  np. pomagają układowi odpornościowemu niszczyć bakterie chorobotwórcze. Wolne rodniki stają się szkodliwe po osiągnięciu nadmiernego stężenia. Następuje wtedy tzw. stres oksydacyjny, który uszkadza komórki naczyń krwionośnych i białe krwinki, co prowadzi do chorób, m.in. miażdżycy, choroby Alzheimera, nowotworów, udarów mózgu, chorób układu nerwowego, astmy, nadciśnienia i zawałów serca.

      Wolne rodniki przyczyniają się do zwiększenia produkcji frakcji LDL (złego cholesterolu). Jeżeli w odpowiedniej chwili nie zareagujemy i nie zastosujemy przeciwutleniaczy, nastąpi rozwój stanu chorobowego – miażdżycy, zapaleń stawów, uszkodzeń komórek układu nerwowego, zezłośliwienie komórek, a przez to powstanie nowotworów. Wolne rodniki przyczyniają się do starzenia organizmu. U osób z nadwagą, odżywiających się przetworzoną małowartościową żywnością, następuje najsilniejszy stres oksydacyjny wynikający ze szkód wyrządzonych przez wolne rodniki. Dlatego w profilaktyce ważne jest przestrzeganie diety i kontrolowanie wagi.
    Środki zwalczające wolne rodniki czyli przeciwutleniacze (antyoksydanty) dostarczamy z pożywieniem. Im bogatsza stosujemy dietę, tym więcej dostarczamy pożytecznych składników, w  tym przeciwutleniaczy. Należą do takich: polifenole, karotenoidy, witaminy A, C, E, niektóre składniki mineralne o właściwościach antyoksydacyjnych (selen, miedź, wapń, mangan, kobalt, cynk), koenzym Q10, kwasy organiczne, chlorofiliny, glutation.
    Najsilniejszym antyoksydantem wyłapującym i neutralizującym wolne rodniki zanim zdążą uszkodzić komórki, jest witamina C. Dziennie zapotrzebowanie organizmu wynosi 1 tys. mg kwasu askorbinowego. U palących papierosy oraz przeżywających silny stres zapotrzebowanie to jest nawet czterokrotnie większe (…)
    Karotenoidy znajdziemy  w żółtych, pomarańczowych i zielonych warzywach oraz owocach. Najcenniejszymi karotenoidami są likopen, zeaksantyna i luteina. Zeaksantyna i luteina chronią plamkę żółtą, najważniejszy punkt na siatkówce oka, przed oksydacyjnym działaniem promieni słonecznych. Najbogatsze w karotenoidy są m.in. jarmuż i szpinak.
    Warto wiedzieć również to, że dużo przeciwutleniaczy zawierają tak pospolite zioła(…)
Więcej w numerze 52 Porad na zdrowie
                                                                                     Krzysztof Kamiński
Zmieniony ( 23.01.2020. )
 
następny artykuł »
Pierwsze strony
Reklama
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk