09.07.2020.
 
Aktywność fizyczna zapobiega chorobom PDF Drukuj Email
Redaktor: dr Łukasz Wojtyczek   
06.04.2020.
    Czym jest profilaktyka chorób? Współczesna opieka zdrowotna sprowadza profilaktykę do jak najczęstszego kontrolowania swojego zdrowia, a więc regularnych wizyt u lekarza, wykonywania testów przesiewowych, badań specjalistycznych, laboratoryjnych itp. W takim rozumieniu, aby być zdrowym trzeba jak najczęściej chodzić do lekarza i sprawdzać stan zdrowia.  Czy tak ma wyglądać profilaktyka? Oczywiście prawdą jest, że wczesne wykrycie wielu chorób daje większą szansę na wyleczenie, lecz czy nie ma innej, bardziej naturalnej formy profilaktyki? Jest nią zdrowy tryb życia oparty na ruchu i aktywności fizycznej.  Aby być zdrowym, trzeba przede wszystkim zdrowo żyć, a nie chodzić do lekarza. Zadaniem lekarzy jest leczenie chorób a nie dbanie o nasze zdrowie – o to musimy zadbać sami. Zasady tak rozumianej profilaktyki określił Hipokrates już w V w. p. n. e.
   

    Najbardziej naturalnym sposobem profilaktyki chorób jest profilaktyka wczesna, polegająca na odpowiednim stylu życia opartym na ruchu, aktywności fizycznej i prawidłowym odżywianiu.(…)
    Pod wpływem regularnych, częstych wysiłków fizycznych dochodzi w organizmie do wielu pozytywnych zmian w funkcjonowaniu układów mających charakter czynnościowy i strukturalny. Zmiany te dotyczą w największym stopniu układu ruchu, krążenia, oddechowego i nerwowego. Częste regularne wysiłki fizyczne doprowadzają do stanu określanego jako wytrenowanie organizmu. Wytrenowany organizm jest zdolny do intensywnych długotrwałych wysiłków, łatwo się do nich adaptując i usuwając objawy zmęczenia. Jest mniej podatny na choroby i schorzenia cywilizacyjne. Łatwiej znosi trudy codziennego życia i jest bardziej odporny na obciążenia psychiczne.
    Co zyskujemy dzięki ruchowi
    Wpływ aktywności fizycznej  na poszczególne narządy, układy i organizm jako całość jest następujący:
1. Układ krążenia: wzrost objętości wyrzutowej krwi (pojemności wyrzutowej serca), wzrost pojemności minutowej serca, obniżenie spoczynkowej częstości skurczów serca (niższe tętno), powiększenie serca, głównie lewej komory, zwiększenie ilości czerwonych krwinek, zwiększenie ilości hemoglobiny, zwiększenie ilości krwi, zwiększenie liczby naczyń włosowatych w mięśniach.
2. Układ oddechowy: zwiększenie objętości oddechowej, obniżenie rytmu oddechowego, zwiększenie pojemności życiowej płuc (…)
                                                 Więcej w numerze 53 Porad na zdrowie
                                                                          dr Łukasz Wojtyczek
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Pierwsze strony
Reklama
 
Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk