Marsz po zdrowie
Redaktor: Liliana Waliszka   
09.07.2012.

     Ojciec współczesnej fizjologii ćwiczeń, Per Olof Ästrand nazwał ruch „lekiem” XXI wieku. Niestety, dla większości z nas, żyjących w tzw. cywilizacji industrialnej, wysiłek fizyczny przestał już być codziennością i niezbędnym elementem pracy zawodowej. Brak ruchu jest jedną z przyczyn wielu objawów chorobowych, takich jak: dusznica, otyłość brzuszna, bóle kostne, mięśniowe, przykurcze i ograniczenia ruchomości stawów. Zaniedbanie tych symptomów prowadzi do wielu schorzeń: otyłości, cukrzycy, zawału serca, osteoporozy, depresji itp. Wiele z tych dolegliwości, często nasilających się w czasie wysiłku, można zmniejszyć przez umiejętne zastosowanie ćwiczeń.

 


Udowodniono, że dzięki odpowiednio dawkowanej aktywności fizycznej, ryzyko wystąpienia groźnych chorób lub zgonu jest mniejsze u osób aktywnych w porównaniu z „kanapowiczami”. Oczywiście ważne jest także prawidłowe odżywianie, odpowiednia ilość snu, głęboki oddech, właściwa suplementacja oraz pozytywne nastawienie do życia, do świata. Ruch ma zbawienny wpływ nie tylko na ciało, także na sprawność mózgu. Już 6 miesięcy regularnego ruchu może odwrócić niekorzystne zmiany jakie zaszły w organizmie osoby, która przez wiele lat spędzała wolny czas głównie na siedząco. Tylko czy warto latami odmawiać sobie przyjemności jaką daje uprawianie sportu? O każdej porze roku Stąd moja propozycja, aby ćwiczyć przez cały rok! Nordic Walking jest właśnie takim sportem, który można uprawiać zawsze, niezależnie od wieku i pory roku. Natura sowicie wynagradza tych, którzy nawet jesienią i zimą wychodzą, aby trenować na świeżym powietrzu. Wysiłek fizyczny w niskich temperaturach zwiększa spalanie kalorii pochodzących z tłuszczu o 32%. Nordic Walking to idealny trening dla każdego. Z kijkami mogą chodzić osoby młodsze i starsze. Osoby zdrowe, sportowcy, którzy pragną ekstremalnego wysiłku, ale także i ci, którzy mają kłopoty ze zdrowiem czy nawet z chodzeniem np. dokuczają im bóle stawów czy kręgosłupa. Rozpoczęcie treningów przez osoby prowadzące siedzący tryb życia powoduje szereg szybko zauważalnych pozytywnych zmian. Marsz w terenie bardzo szybko stymuluje układ oddechowy i krążenia, a regularne przebywanie na świeżym powietrzu wzmacnia naszą odporność. Najlepszym stymulatorem odporności jest pokonywanie etapu od 15 do 20 km tygodniowo. Nordic Walking coraz częściej jest zalecany pacjentom po zawałach, po operacjach aparatu ruchu, chorym na cukrzycę, przy osteoporozie i przy chorobach układu krążenia jako wspaniała terapia i rehabilitacja. Także dla osób, w tym dzieci, z wadami postawy i skoliozie oraz tych, którzy mają problemy z utrzymaniem równowagi. (…) Nordic Walking to świetny trening aerobowy dla układu sercowo-naczyniowego i oddechowego. Pompowanie, czyli otwieranie dłoni podczas odepchnięcia kijem do tyłu i zamykanie dłoni przy powrocie, poprawia cyrkulację krwi oraz dzięki zapięciu na dłoń, rękojeść kija nie jest uciskana i nie następuje wzrost tętniczego ciśnienia krwi. Stabilny poziom ciśnienia krwi podczas treningu to jeszcze jedna duża zaleta chodzenia z kijkami.(…) Więcej w numerze 22 Porad na zdrowie Liliana Waliszka
Zmieniony ( 04.10.2012. )