Dieta dla zdrowia (2)
Redaktor: lek.med. Tomasz Nocuń   
04.07.2016.
Jadłospis
    Nawet jeżeli ktoś jadł bardzo nieprawidłowo przez wiele lat, nigdy nie jest zbyt późno, by zatrzymać, a nawet odwrócić szkody wyrządzone organizmowi przez złe odżywianie. Biorąc pod uwagę ryzyko wynikające ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego oraz fakt, że rośliny są znakomitym źródłem składników odżywczych, polecam cztery grupy pokarmów: jarzyny, owoce, pełne ziarna zbóż, rośliny strączkowe.
Jarzyny:  bakłażan, kalarepa, pomidory, papryka. Zielone warzywa: brokuły, brukselka, kapusta, szpinak, boćwina, sałata, ogórki, cukinia, szparagi, pory, endywia, liście gorczycy. Żółte warzywa:  marchew, słodkie ziemniaki, dynia, pasternak.
Warzywa korzeniowe: ziemniaki, marchew, pietruszka, buraki, cebula, czosnek, pasternak, brukiew, seler, rzepa, rzodkiewka.
Owoce: wszystkie znane (…)
Śniadanie
    Ludzie, którzy lubią lekki ranny posiłek, mogą trzymać się zasady „Do południa tylko owoce”. Znakomite są jabłka, gruszki, śliwki, winogrona, maliny, porzeczki, truskawki, brzoskwinie, banany, kawałki melona lub sałatka owocowa. Szczególnie latem mamy większą ochotę na owoce, które mogą wtedy stanowić również drugie śniadanie czy obiad.
    Zwolenników bardziej pożywnego śniadania powinny zadowolić płatki zawierające ziarna zbóż. Stanowią dobre śniadanie – np. miseczka owsianki z owocami.(…)
                    Więcej w numerze 38 Porad na zdrowie
                        lek. med. Tomasz Nocuń
Zmieniony ( 10.10.2016. )